Har du tenkt på hva som skjer med NP-plaggene du bytter eller returnerer?
På bildet under ser du meg, Camilla, som har hentet tre fulle sekker med returer i taxi. Vanligvis får vi veldig få pakker i retur, slik at jeg kan hente dem på Posten til fots uten problem. Men i vinter økte salget og med det mengde returer. Plutselig måtte jeg ta en taxitur i uken for å få fraktet den overveldende mengden returer som kom.
Etter bildet over ble tatt, åpnet jeg eskene, så over plaggene, steamet det som trengtes og la det tilbake på lager for videre salg. Slik er rutinene våre for håndtering av alle bytter og returer. Er det noe som av en eller annen grunn ikke kan selges videre, legges det i resirkuleringseska. Da blir produktet gjort om til nye tekstiler eller brukes i reparasjon av andre plagg.
Dessverre er det ikke slik overalt. Ca 1/5 av plagg kjøpt på nett blir returnert i Norge. Av disse vet vi at mange blir kastet eller brent, da flere norske produsenter har oppgitt at de sender usolgte tekstiler til forbrenning. Dette utgjør fort ekstreme mengder klær. F.eks. i USA blir ca 2.25 milliarder kg med returer kastet – hvert år. Milliarder av plagg ender altså opp i søpla før de i det hele tatt har blitt tatt i bruk.
Men det finnes løsninger. Neste gang du skal bestille noe på nett, spør hvordan returer håndteres. Slik kan du ta bevisste valg og bidra til å motvirke kasting av returer.
P.S. Den beste måten å motvirke kasting av returer er selvsagt å returnere mindre 😉