Helt siden oppstarten av NP i 2014 har vi drømt om å være utsolgt for varer – det er jo et tegn på at folk vil ha det vi lager. Drømmen vår har blitt oppfylt mange ganger i år allerede. Det har også blitt et daglig mareritt.
Du har kanskje lagt merke til den lange leveringstiden på noen produkter i nettbutikken. Siden i vinter har vi hatt alt for lite varer og vært utsolgt igjen og igjen. Det er to grunner til dette: 1. Vi har solgt som hakka møkk og har en vekst på 150% i år. 2. Korona. Vanvittig vekst er selvfølgelig utrolig gøy! Koronaproblematikken, derimot, er ikke fullt så gøy.
Da Korona først inntraff var vi forberedt på forsinkelser, problemer med leveringer og lave salgstall. Etter noen måneder med mye usikkerhet så det ut til at vi slapp unna bekymringene våre. Et år senere har Korona likevel gitt ringvirkninger jeg aldri leste noe om i lærebøkene jeg pløyde meg gjennom på Handelshøyskolen.
Et lite bilde på problemene vi når står i
I en normalsituasjon tar det ca. seks uker fra produsenten vår bestiller garn til det blir levert fra leverandøren. Nå tar dette minst 22 uker. Det samme gjelder for leveranse av glidelåser. I mai fikk en av produsentene våre koronautbrudd, som gjorde at de kun produserte med ett skift fremfor sine vanlige tre. Forsinkelsen dette førte med seg regner de med å få hentet inn i september, altså fire måneder senere. Det er åpenbart at dette betyr store forsinkelser for oss og andre i tekstilbransjen. Og det er ikke bare for tekstiler det er sånn. Det gjelder for sykler, mikrochiper, aluminium og mye mer.
Jeg har spurt meg selv, og diskutert mye med andre økonomvenner; hvorfor så vi ikke noe av denne effekten i fjor? Noe av svaret ligger trolig i lager. De fleste produsenter, inkludert oss selv, har et lager vi kan ta av en periode. Så selv med stengte fabrikker klarer de å levere varer en liten stund frem til lageret er tomt. Det er også en forplantningseffekt som gjør at vi opplever større problemer nå enn for et år siden. Se for deg kø på motorveien. Bremser bilen foran deg opp tar det ikke mange sekundene før du er opp i normal fart igjen. Tiden det tar før bilene bak deg er tilbake til normalen blir derimot lenger jo lengre bak i køen du kommer. Det hjelper heller ikke på situasjonen at skip står fast i Suezkanalen og at containerhavner stenges ned på grunn av smitteutbrudd.
Det gjør vondt langt inn i sjela å ikke levere som lovet til kundene våre. Og det er irriterende at jeg som økonom blir tatt skikkelig på senga av situasjonen som nå har oppstått. Det har fått meg til å lure på hvilke fag jeg burde tatt på skolen for å kunne forutse situasjonen vi nå står i. Jeg har ennå ikke kommet frem til et godt svar.
Vi liker å jobbe med vanskelige oppgaver, og motbakke gjør oss som regel bare mer gira på å lykkes. Nå jobber vi ikke i motbakke lenger – vi jobber i en loddrett vegg! Vi gjør selvfølgelig alt vi kan og litt til, men vi er spente på hvordan høsten blir og når vi får en normal varestrøm igjen.
Takk til alle dere kunder som har smurt dere med tålmodighet og som venter på forhåndsbestilte produkter!
Hilsen fra Marita
Logistikk- og økonomiansvarlig