Hei! Jorunn her! I august hadde jeg min første dag som leder for design og produktutvikling i Northern Playground. Som fersking er jeg likevel den med mest erfaring fra klesbransjen. Etter 30 år som designer og designansvarlig for noen av de største merkevarene innen norsk mote, trodde jeg at jeg hadde sett og erfart det meste. Der tok jeg feil, for Northern Playground ligner ikke på noen av de andre selskapene jeg har vært borti...
Så hvordan endte jeg her? Med årene begynte jeg å savne en større mening med yrket mitt. Jeg syntes det var givende å lage god design, men når jeg så på det store bildet innså jeg at målet med jobben min faktisk var å selge mest mulig og gjøre rike aksjeeiere enda rikere. Fokuset var å pumpe ut mest mulig varer til folket, til minst mulig pris og størst mulig margin. Rabattkampanjer og prisen på et produkt ble gjerne fastsatt lenge før plagget i det hele tatt var ferdigutviklet. Det resulterte i mange kompromisser i produktutviklingen, der man ble presset til billigere løsninger fremfor kvalitet og god design. Jeg kunne få spørsmål fra styret som, «Kan vi ikke lage ermene litt kortere, eller fasongen litt smalere, for å få enda bedre margin?»
Prisen på masseproduserte klær er generelt altfor lav i forhold til kostnadene tilknyttet utvikling, materiale, produksjon, frakt osv. Når en t-skjorte er billigere enn en kaffe latte, burde alle forstå at noe er galt.
Det har heldigvis skjedd en utvikling de siste årene, også blant de mest kommersielle aktørene, der fokuset på bærekraft har blitt større. Men hadde dette skjedd dersom markedsundersøkelsene ikke viste at forbrukerne nå vil kjøpe bærekraftig? Sorry, men jeg har mine tvil.
Det er ikke lett for folk å forstå hva som er et bærekraftig produkt. Hva et produkt er laget av og hvor det er produsert utgjør bare en liten del. Det aller største problemet handler om konsum og volum, og da må viljen til bærekraftige valg komme fra et annet sted enn å holde seg oppdatert på forbrukeratferd. Hvis vi noen gang skal kunne nærme oss reell bærekraft, må det å få ned konsumet prioriteres fremfor økt volum og profitt i styrerommene.
Jeg søkte meg til Northern Playground for å kunne bruke min kunnskap og evner til noe som ga meg større mening. Det var et verdivalg, som jeg ikke angrer en dag på. Her setter vi prisen ut fra hva materialer og anstendig produksjon faktisk koster. Vi har ingen kjendis som liksom har designet plaggene – vi involverer heller kundene våre i designprosessen. Vi utvikler enkeltplagg framfor kolleksjoner, og jobber med produktene, får innspill og tester, frem til vi er helt fornøyde. Ja, produktene koster kanskje litt mer, men hvis du tar godt vare på plagget og bruker det i mange år, vil det uansett lønne seg fremfor å ha 20 halvdårlige kaffe latte t-skjorter i skapet.
Jeg er super stolt av å jobbe med gjengen her og gleder meg til fortsettelsen!