Det er tid for å oppsummere 2021, og som vanlig skal vi ikke levere noen glamorøs festtale. 2021 har vært slitsom, veldig slitsom. Samtidig har året også vært veldig kult. Du skal få opp- og nedturer uten filter.
HODEPINE
Den altoppslukende hodepinen i selskapet har vært mangel på varer. Gjennom nesten hele 2021 har vi rett og slett vært utsolgt. Du har sikkert hørt om logistikkproblemene Covid har skapt i verden, og det er de som har slått inn over oss også. Og det fortsetter med full kraft inn i 2022. Vi kan ikke si annet enn at det er krevende. Frida på kundeservice må gjøre alt hun kan for kunder som venter på varer. Logistikksjef Maja våkner hver dag til dårlige nyheter som hun må formidle til oss andre. Designer Jorunn får aldri prototypene hun venter på. Camilla og Kristoffer må markedsføre varer vi ikke har. Økonomisjef Marita river seg i håret over tallene som aldri blir som forventet.
Det er et stort lys i tunnelen og vi har endelig det meste tilbake på lager, men logistikkverden er fortsatt veldig uforutsigbar. Visjonen er å introdusere slow fashion til de tusen hjem, men kanskje ikke på denne måten 😉
ØKONOMI
Veksten for hele 2021 endte på ca. 52% med en omsetning på ca. 18 millioner NOK. Det er den beste veksten i selskapet noensinne. Samtidig er det litt bittersøtt når vi vet at det kunne vært mye bedre med varer på lager.
Til tross for betydelige investeringer sitter vi også igjen med et positivt resultat i 2021. Og for å skryte litt til, så klarer vi det fordi vi har gjennomført strategien med å flytte salg fra andres butikker til egne kanaler. Av før ca. 100 butikker sitter vi nå igjen med ca. 12. Det vil si at veksten i egne kanaler ble på 73%.
En liten fun fact: Overskuddet hadde vært 184 000 NOK høyere hvis vi ikke hadde satt av penger til miljøskatten vår. Les gjerne mer om skatten her.
TEAM
Vi vokser også rundt leirbålet og ansatte i 2021 fem nye heltidsansatte. Nå er vi straks åtte på fulltid + to på deltid. Det er vanskelig å sette ord på dette, men mama mia så bra gjeng vi er. Det blir mer og mer tydelig at teamet er vårt sterkeste våpen.
Vekst i teamet er også en utfordring. For et år siden var vi en liten gjeng og alle visste «alt». Nå kan ikke alle vite alt som skjer og vi må organisere oss smartere. Ingen av oss har gjort dette før og det byr på noen spørsmål. Et eksempel: 1. april får vi en ny markedssjef og da er markedsteamet 3 personer. Skal de da danne en egen avdeling med sin egen leder og ha sin egen «silo»? Eller skal vi fortsatt ha en struktur hvor alle i større grad møter alle? Dette er spørsmål som alle organisasjoner i vekst må igjennom, og vi gleder oss til å finne gode svar!
NY IDENTITET
Vi «fant oss selv» i 2021. Sammen med selskapet Iterate har vi funnet hvordan brandets personlighet kommer til uttrykk.
- Vi er selskapet med store meninger som snakker med store ord.
- Vi er det grønne selskapet som ikke grønnvasker men tørr å være litt ubehagelige og fortelle ting som de er.
- Vi er ikke minst selskapet som er en stein i skoen til de store selskapene og menneskene som ikke vil endre seg.
Se hvordan identiteten ser ut her. I løpet av året vil dette komme til syne flere steder – inkludert helt ny emballasje.
BÆREKRAFT
I et år hvor bærekraft og klesbransjen har fått veldig mye oppmerksomhet var det veldig morsomt (og overraskende) å bli tildelt prisen for årets miljøbedrift. Man kan jo undre seg noen ganger på hva vi holder på med – be folk om å kjøpe færre klær, samtidig som vi selv skal vokse av å selge flere klær. Juryuttalelsen er i så måte en god motivasjon og påminnelse om at vi er i gang med en veldig spennende reise hvor vi snur en destruktiv bransje på hodet. Les den gjerne her.
Et litt annet parameter innen tematikken: Vi reparerte i fjor 271 NP-plagg gjennom vår gratis livstidsservice og har i tillegg hjulpet mange med å reparere selv.
Vi har også gjort et lite inntog i offentligheten som stein i skoen. Se gjerne dette 10 minutter lange foredraget for en forståelse av NPs forretningsmodell.
PLAN 2022
Det er særlig tre saker vi skal ha fokus på i 2022:
- Ta nye steg innen markedsføring og måten vi når ut til nye folk. Essensen er å bli mindre avhengige av annonser (særlig facebook), og teste av flere kanaler og metoder innen mer tradisjonell digital markedsføring.
- Livstidsservicen vår er bra, men den er ikke fantastisk og konseptet må bearbeides for å kunne skaleres internasjonalt. Det skal bli enklere og morsommere å reparere – både for oss og dere.
- Vi har skrevet en produktstrategi for fremtiden og det første vi tar tak i er å bli enda bedre på det vi har startet på: base layers. Bedre kvalitet og større variasjon. Samtidig utvider vi sortimentet sakte men sikkert, og om noen år skal vi kunne tilby en helt annen livsstil med en bitteliten garderobe – uansett om du er en av de som kjører fort ned fjell på ski, eller som koser seg på brygga blant de som stresser med den litt for store båten sin.
- Vi skal tilføre selskapet mer kapital gjennom folkefinansiering. Info kommer veldig snart.
Nyt vinteren og la oss håpe våren kommer med fred.
Mvh
Jo