Hei.
En gang i blant sender jeg, gründer og CEO av Northern Playground, ut brev som gir deg et ærlig blikk bak kulissene til selskapet. Vi mener at åpenhet er en vesentlig del av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Dette er det sjette brevet. Les mine andre brev her.
1. Puste med magen
2018 har til nå vært veldig bra. "Ting har landa". Fra en tilværelse hvor hverdagen har gått med på å slukke små branner og fokusere på å få hjula til å gå rundt, har vi nå energi og anledning til å tenke fremover. Det handler veldig mye om at vi endelig klarer å levere bra produkter, nok produkter og til riktig tid. Det handler selvsagt også om at vi selger bra.
Helt personlig puster jeg endelig med magen igjen. Det er vanskelig å beskrive hvor tungt tilværelsen kan føles som gründer. Etter mange år med litt for høye skuldre er det fantastisk å få overskuddet tilbake. Jeg gleder meg helt vilt til fortsettelsen og særlig til noen av prosjektene vi skal lansere i nærmeste fremtid.
2. Prosjekt Tøyen
Jeg har lyst til å slippe katta ut av sekken med en gang: Vi er utrolig spente og gira på det vi kaller «prosjekt Tøyen». Det er en etablert «virkelighet» at kommersiell klesproduksjon i Norge er umulig. Den virkeligheten har vi lenge hatt lyst til å utfordre, og nå kaster vi oss ut i det med en målsetning om en vinn-vinn-vinn situasjon. Prosjektet er et samarbeid med somaliske kvinner på Tøyen som drømmer om å arbeide, men som ikke får jobb. Heldigvis har de vokst opp med symaskiner og vi har funnet hverandre. I produksjonen bruker vi ull som er overskuddsmateriale fra andre produksjoner. Med andre ord: Vi får kortreiste, bærekraftige høykvalitetsprodukter hvor vi utelukkende lager «limited editions» og vi skaper arbeidsplasser i vårt eget lokalsamfunn. I løpet av høsten lanserer vi prosjektet og det blir mulig å kjøpe de første produktene. I første omgang er det luer og halser i 100% merinoull. Sitt tight, mer info kommer i løpet av høsten.
3. Japan
Sommerens råe godbit: Northern Playground fås nå kjøpt i 10 butikker i Japan
(det er grunnen til at et par farger i herre størrelse small er utsolgt). Vi gir oss selvsagt ikke.
4. Produktlanseringer
Om du er nysgjerrig - noen nyheter: BH i økologisk ull og silke, hals i ull med pustehull, dameboxer i økologisk ull og silke, ny farge på Ziplongs® og Zipbra™, nye farger på den økologiske kolleksjonen, Ziplongs® til barn og «microplast vaskepose» Guppyfriend.
5. Hvem er Northern Playground?
Er vi glidelåsselskapet? Er vi innovasjonsselskapet? Er vi miljøselskapet? Hvem er vi hvis vi skal beskrive oss selv med et par setninger?
En sterk og tydelig historiefortelling er viktig for både oss selv og for å vite hvordan vi skal kommunisere med verden rundt oss. I sommer utfordret vi oss selv på vår historiefortelling og satte oss ned med selskapet Maskinen for å finne svar. Essensen av det vi kom frem til: Northern Playground startet fordi vi turte å endre konvensjonelle klær. Det tankesettet skal vi fortsatt bruke i alt vi gjør. Vi er det selskapet som tør å utfordre etablerte sannheter og som tør å gå egne veier.
6. Priser 1
I det første behind the scenes brevet fortalte jeg litt om utfordringene med høye produksjonskostnader. Det koster rett og slett å satse på europeisk miljøvennlig produksjon. I tillegg har ullprisene på verdensmarkedet økt betraktelig. Som et resultat av dette har vi måttet sette opp prisene på noen av våre produkter. Det er veldig spennende å se hvordan kunder reagerer på det.
7. Priser 2
Et annet grep vi gjør for å kunne satse videre med samme produksjonskvalitet er å selge noen produkter eksklusivt via egen nettside.
8. Priser 3
Men selv om vi er kreative og utvikler nye forretningsmodeller, vil høye produksjonskostnader for bærekraftige produkter være en utfordring for å kunne drive selskapet økonomisk bærekraftig. Et alternativ vi overveier er å flytte deler av produksjonen til Kina. Noen kinesiske produsenter er i verdensklasse på miljø, og vårt marked er uansett globalt. I tillegg kan vi se på muligheten for å fase inn mer naturmaterialer i noen av produktene.
Jeg trenger hjelp: Har du noen tanker om dette? Hvor viktig synes du det er å produsere i Europa? (Det er veldig interessant å høre din mening selv om du ikke har kunnskap om temaet)
9. Utfordringer fremover
Utover ovennevnte temaer er det viktigste fremover:
• Sørge for at produksjon og leveranser holder kavlitet og riktig timing
• Fortsette å bygge et fantastisk team
• Videre vekst for å snarlig bli økonomisk bærekraftig
• Ha det moro og levere verdens beste klær!
Jepp. Nok for denne gang. Hvis du setter pris på åpenheten og tenker at dette er fremtidens måte å drive et selskap på, hjelp meg gjerne på én eller flere måter:
1. Si det til meg
2. La flere få muligheten til å få se bak kulissene - få dine venner til å melde seg på våre nyhetsbrev. Det kan de gjøre nederst på denne siden.
3. Hvis du ikke gjør det allerede - følg oss på sosiale medier. Facebook. Instagram.
Det er litt skummelt å "lette på lokket" - så litt motivasjon er gull!
Mvh
Jo