Juli 2023
Gründere er verdensmestere i å "fake it ‘til you make it". Vi skaper et glansbilde av selskapet uansett virkeligheten, og lar verden gjerne tro at feirebobler på fjelltopper er vanlig praksis. Da er det lettere å få med investorer, ansatte og kunder. Selv om det er utrolig morsomt å starte et selskap, er det også veldig, veldig vanskelig. Jeg vet at jeg snakker på vegne av mange når jeg sier at akkurat nå er det vanskelig. Og vi i Northern Playground har gitt oss selv en "handikapp" som gjør det enda vanskeligere.
Alle som selger varer sliter med særlig tre effekter om dagen. For det første har valutakursen plutselig gjort produksjonen 20% dyrere. For det andre handler folk vesentlig mindre i nedgangstider. Det tredje problemet er overfylte varelagre. Fullt lager med varer som ikke selger, betyr at man kan gå tom for kapital. Det betyr farvel, kroken på døra.
Så hvordan løser de små butikkene, de store kjedene, nettbutikkene og alle merkevarene dette trippelproblemet? Rabatter. 30%, 40%, 50%, 60% rabatt. Ingen tjener penger på det, men da får man i det minste noen penger i banken og kan overleve litt til.
Vi ser bransjen rundt oss bruke rabatter blindt. Alle går bananas. Kommer folk noen gang til å kjøpe klær til fullpris igjen?
Vi har også dette kinderegget av et problem på bordet vårt om dagen. Men vi har ikke gitt oss selv muligheten til å bruke rabatter. Det er tross alt det mest effektive verktøyet for å få folk til å kjøpe ting de ikke trenger. Det ligger dypt i Northern Playgrounds filosofi og forretningsmodell at hvis vi virkelig vil være en aktør for bærekraftig utvikling, kan ikke rabatter være en del av oss.
For oss er lageret vårt av Ziplongs® og Zipbra™ særlig utfordrende. De er verdens smarteste produkter som vi har vunnet priser for over hele verden, og som de fleste konkurrenter nå har kopiert. Veldig mange elsker produktene og de selger bra selv om vi markedsfører dem minimalt. Men på grunn av flere tilfeldigheter og valg gjennom pandemien, har vi rett og slett noen tusen for mange av disse produktene.
Hvordan løser vi det uten rabattverktøyet?
Jeg skal være ærlig. Akkurat nå hadde det vært utrolig behagelig å være et vanlig klesmerke som kunne dumpe prisene litt. Og vi har tenkt på det mange ganger og vurderer å legge oss flate og gjøre som resten av bransjen. Foreløpig står vi imot. Vi har også vurdert dusinvis av andre muligheter. Hva tenker du? Hvordan skal vi selge verdens smarteste produkter med et begrenset markedsbudsjett og et overarbeidet team i et veldig lunkent marked - uten rabatter?
Det eneste som er sikkert for en gründer er at man hele tiden går på skjær. Jobben er å trives på skjæret og reparere skuta så fort som mulig. Vi er et supermannskap som kommer til å seile av dette skjæret også, men la meg bare få lov til å innrømme i noen øyeblikk – akkurat nå er ikke gründerlivet noe glansbilde.
...
En gang i blant sender en av oss ansatte i Northern Playground, ut et brev som gir deg et ærlig blikk bak kulissene til selskapet. Vi mener at åpenhet er en vesentlig del av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Dette er brev #23. Les de andre brevene her.