01.10.2023
Hei, Camilla her 👋
Dette er min siste e-post som “Camilla fra Northern Playground”. Etter fem fantastiske år i selskapet, går nå ferden min videre. Det er kanskje ikke så vanlig at en ansatt som slutter skriver til kundene i et selskap, men som avsender av nyhetsbrevet vårt tenkte jeg "hvorfor ikke"?
Da jeg kom inn i selskapet august 2018 var målet krystallklart: Selge så mange produkter som mulig. Mens produktene var innovative som F, var forretningsmodellen tatt rett ut fra klesindustriens håndbok. Det ble feirings hver gang vi nådde et nytt marked (skikkelig stas da vi kom inn i 10 butikker i Japan!) og det var vanlig praksis å ty til rabatter for å selge ut varelageret. Vi var fem ambisiøse og halvgærene personer på et lite kontor som pønsket ut våre planer for å ta over verden med våre «bærekraftige klær».
Mye har endret seg. I dag er vi fullstendig klar over at det ikke finnes bærekraftige klær, og målet er ikke lenger å pushe plagg på folk som egentlig har nok. Målet er å få folk til å bruke klærne sine lenger og sammen redusere klesforbruk. Vi har tatt noen skumle steg på veien, som å si farvel til forhandlere og tradisjonell markedsføring som rabatter. Og mens antallet ansatte har doblet seg, er vi fremdeles en ambisiøs og halvgæren gjeng på et lite kontor som pønsker ut planer for å snu opp-ned på klesindustrien.
Dette er den (ekstremt) korte versjonen. Poenget er at selv om vi har tatt steget inn i en mer profesjonell sfære og skalert opp deler av selskapet, har vi beholdt mye av den opprinnelige startup-mentaliteten og ikke vært redde for å skifte kurs underveis. Det har vist seg å være det beste vi kunne ha gjort.
Som markedsfører har min rolle i alt dette vært veldig synlig, og jeg ser tilbake på mesteparten av markedsføringen vår med stolthet. Men da jeg fikk jobben for fem år siden var det ikke helt klart for meg hvorfor gründer Jo ansatte en nyutdannet prosjektleder i en markedsføringsstilling. Det samme gjaldt for andre. «Hvorfor har du denne jobben, egentlig?», ble jeg spurt av en 19-år gammel markedsføringsguru tidlig i NP-karrieren. Jeg ble litt paff den gang da, men nå tror jeg at jeg har et godt svar til «guruen» 😊
Fra det første nyhetsbrevet jeg skrev om lansering av Hoodie med 20% rabatt til dette siste som lar meg være både personlig og åpen, ser dere bare en brøkdel av hvor langt både jeg og selskapet har kommet. Det sies at alle veier fører til Rom, men jeg tror den veien vi er på er en av de bedre. Det høres kanskje litt rart ut å nå skulle ta en u-sving og slutte, men jeg har rett og slett behov for å se mer av verden. Jeg gleder meg til å følge med på reisen til dette vågale selskapet fra utsiden!
Takk for meg ✌️
Camilla fra Northern Playground
En gang i blant sender en av oss ansatte i Northern Playground, ut et brev som gir deg et ærlig blikk bak kulissene til selskapet. Vi mener at åpenhet er en vesentlig del av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Dette er brev #26. Les de andre brevene her.