Februar 2024
Jeg er gründer og daglig leder i Northern Playground. 2023 var ingen dans på roser, det må vi innrømme. Her er mine viktigste historier og tanker fra året som har gått.
1. Adios Facebook?
Vi har lenge snakket om å slå opp med Meta (Facebook) og helst Google. Et selskap med våre verdier bør ikke sende pengene sine dit. Vi hater det intenst og tester hele tiden andre metoder. Foreløpig er vi avhengige av synligheten de gir oss. Dessverre! For å virkelig bevise modellen vår, er dette det siste leddet som ikke er bra nok. Vi gir oss ikke.
2. Play more på havet
I september chartret vi seilskuta Christian Radich og speidet etter meningen med livet og meningen med «Play More». Sjukt at vi gjorde det, og takk til alle som var med!
3. Tall
Omsetning: ca. 22,5 MNOK
Omsetningsvekst: ca. 10% (25% siste halvår)
Resultat: betydelig minus, på samme nivå som 2022
2023 var blytungt for både klesbransjen og sportsbransjen. Mange gikk konkurs. Folk handler mindre, alt koster mer og verst av alt for oss og mange andre: Valutasituasjonen. Det var ikke planen å gå i minus i 2023, og helt ærlig så er det er litt krevende. Vi klarer oss bra, men det gjør at vi blir kortsiktige i tankesettet og litt mindre "gærne" – vi tør ikke å skille oss ut. Det er ikke bra. Det positive er at vi har vekst i alt vi gjør, foruten salg via forhandlere (andre butikker). Som planlagt har vi kuttet der i 2023 og omsetningen via dette mellomleddet står nå for ca. 5 %. For 4 år siden var dette over 50 %. Og at vi i det hele tatt har vekst i trøblete året er vel ganske bra? Ikke minst var høsten og starten på vinteren bra. Vi har snudd tendensen med piler som peker oppover, med ca. 25 % omsetningsvekst siste halvår.
4. Mennesker
Det er vanskelig å skrive kort om menneskene i selskapet. Noen forsvant, og noen kommer til. Det er rart, og litt sårt, i en sammensveiset gjeng. Nå er vi faktisk 1,5 årsverk mindre enn i fjor med ca. 9 årsverk totalt. Selskapet vokser på alle fronter, men på færre hender. La meg underdrive litt; vi har hendene fulle og er heldigvis glade i hverandre fortsatt.
5. Produkter
For å virkelig skape vaneendring og lang bruk av plagg, har vi ønsket oss et bredere sortiment i tillegg til tynne ullplagg. Filosofien med lang bruk må ta plass i hverdagen hos kunder, ikke bare på tur. Mange har nok tenkt at vi er et ullmerke, at det er kategorien vår. Vår drøm og plan er å etablere en ny kategori: «Bruke lenge»-kategorien. Det er fortsatt de tynne ullplaggene som er våre bestselgere, med t-skjorte, bestefartrøye og langermet på pallen for 2023. 1/3 av alle produktene vi selger er faktisk t-skjorte i ull og silke. Det skjedde mye på produktfronten i fjor, med skjorte, caps og The Last, for å nevne noen. Et par av disse snek seg også inn på topp 10 over mest solgte produkter. Flere godbiter kommer fremover.
6. Krompen
Joda, vi spiste lunsj med Kronprinsen og Kronprinsessen og det var stas. Men det vi digga mest var at en stor, norsk miljøorganisasjon hadde nærmest krevd at det burde være NP av de norske klesmerkene som representerte klesbransjen på en dag om bærekraft.
7. Veldig kjipt og ganske kult
Jeg kan ikke snakke om 2023 uten å nevne Zipwear:
A. Ziplongs blir ofte kopiert og nå satt vi ned foten. Veldig kult at nasjonale medier skriver om det. Les artikkel her.
B. Veldig, veldig bra at vi først gikk løs på et stort Zipwear-lager med kampanjen med Solfrid på 87 år. Se Solfrid forklare hvor enkelt Zipwear faktisk er å bruke her.
C. Solfrid hjalp, men ikke nok. Da kranglet vi en stund før vi gjorde det vi selv mener er forbudt: Tilbudskampanje. Det gjør vondt og er ikke veien videre for oss. Vi beklager dette til fans.
8. Tog
Etter tekstilmesse i Paris tok designer Jorunn toget hjem. Mama mia! så stolt jeg var.
9. Juhuu #1
I vår lille boble grubler vi mye på hvem vi er. Hvordan ser verden ut hvis vi lykkes? Hva er målet vårt? De siste årene har visjonen vår vært beskrevet som: «Redusere verdens forbruk av klær». Det er endret. Nå er det: «Få folk til å elske produktene sine lenge». Mer konkret, mer motiverende. Og det spiller bedre på lag med hele modellen vår; Hvordan vi tjener penger på en annerledes måte, hvordan vi tenker design på en annerledes måte og hvordan vi markedsfører på en annerledes måte.
10. Juhuu #2
Vi spurte kundene våre om deres forbruk i fjor. 59 % sier at vi har påvirket dem til å kjøpe færre klær. 30 % sier at NP har påvirket til generelt lavere forbruk. Motiverende! En annen fun-fact er at vi i 2023 reparerte hele 629 plagg, både våre egne og andre merkevarer sine. Vi bare digger at dere reparerer!
11. Baby #2
Jeg klarer ikke å la være. Jeg ble pappa for noen uker siden!! Det blir et helsikes mas med både babyen hjemme og 10-åringen Northern Playground som begge skal få masse kjærlighet. Jeg gleder meg som en unge til alt!
12. Til slutt noen ord om elefanten ii rommet
Gutten i historien om keiserens nye klær ropte høyt ut at keiseren var naken. I vår verden er keiserens nye klær forbruket vårt som ingen vil snakke om. Ca. 70 % av verdens fotavtrykk kommer fra oss private forbrukere. Det er vi som etterspør oljen som pumpes og strømmen fra vindmøllene på de fine fjellene. Vi tror det er noen andre som ødelegger verden, men hvis vi (særlig i Vesten) kutter litt alle sammen så blir alt dramatisk mye bedre. Men det er ubehagelig å kutte forbruk. For eksempel vil vi ha mer og mer klær som vi bruker mindre og mindre.
Da vi i 2019 bestemte oss for å se på dette som en forretningsmulighet, var vi ganske alene om å snakke om «bruke lenge» som et viktig miljøtiltak. «Alle» andre snakket om bærekraftig produksjon. Nå er vi ikke alene om å påpeke at «bærekraftige klær» er grønnvasking, og heller ikke alene om å snakke om å bruke lenge som viktig. Så uansett nakne keisere eller elefanter i rommet ditt; at flere klesmerker snakker om å bruke lenge, det er noe å feire ved 2023. La oss bare håpe at det ligger mer i det enn snakk!
Okei, det for holde. Tenk gjerne høyt om du har noe på hjertet.
Godt og fredfullt 2024. Ikke minst; Lek mer!
Jo
...
En gang i blant sender en av oss ansatte i Northern Playground, ut et brev som gir deg et ærlig blikk bak kulissene til selskapet. Vi mener at åpenhet er en vesentlig del av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Dette er brev #29. Les de andre brevene her.