10.03.2024
Heisann,
Adrian, ganske fersk butikksjef her! 👋
Jeg har nå styrt butikken i et merkelig selskap i litt over et halvt år. Målet er å få folk til å forbruke færre klær. Samtidig er det et faktum at salgsveksten i butikken til slutt bestemmer om vi får det til eller ikke. Men slik jeg ser det, så kan dette faktisk fungere.
La meg forklare.
Jeg har vokst opp i klesbransjen og rakk å bli voksen der, før salgskjøret i fast-fashion en dag fikk meg til å si opp jobben på dagen, uten noe annet å gå til.
Det er det skumleste - men samtidig noe av det beste jeg har gjort. Det fikk meg inn på et bra spor som til slutt ledet meg til Northern Playground. Etter først å ha jobbet innenfor friluftsliv i noen år er jeg ironisk nok tilbake i klesbransjen.
Eller er jeg egentlig det?
Jeg ble sjokkert, husker jeg, over arbeidsdrive`n og gjennomføringsevnen alle mine nye kollegaer hadde. Den google-kalenderen som ble åpnet for meg i starten, med alle møtene og planlagte oppgaver, lignet et verdenskart jeg ikke skjønte bæret av. De er jo bare 10 ansatte; hvordan har de tid til alt dette? I ettertid har jeg forstått at det bare var meg som var ustrukturert i forhold til dem. Det var en gjeng med gründerhoder, med “opp-og-fram”-mentalitet og et genuint ønske om å utgjøre en forskjell. Målet om å faktisk gjøre bransjen og verden til et bedre sted, ligger til grunn i alt som har gjort at jeg, etter et halvt år, har blitt meget varm i trøya og føler meg trygg i de hårete måla til selskapet.
Det mest utfordrende med å styre en fysisk butikk for Northern Playground er at kjørereglene for kjøpmannskap og det meste av det jeg har lært i klesbransjen, må jeg nå enten forkaste eller bruke på en annen måte. Den klesbransjen jeg (og du) kjenner, gjør alt de kan, for å være helt ærlig, for at de som kommer inn skal legge igjen mest mulig penger og ta med seg mest mulig klær. 5-6 kolleksjoner i året med de nyeste trendene og fargene, Black Friday, Julesalg, vårtilbud, pre-sale, mid-season-sale, påskekampanje og kjøret går.
Så hvorfor er denne jobben annerledes? Jo, fordi jeg skal få de som kommer inn hos oss til å handle færre klær og bruke mindre penger på klær. Helt konkret: Før var instruksen å "lure" kundene til å plukke med seg noen ekstra plagg de egentlig ikke trengte. Her er det på mange måter motsatt.
Noen har ryddet veien min. Merkevarebyggingen, markedsføringen og kommunikasjonen mot markedet er gjort av mine dyktige kollegaer. De har jo vært litt kokko; når de bygger et selskap som selger klær - når hele poenget er å få folk til å kjøpe færre klær og samtidig skal ha god vekst. Men jeg føler meg som sagt veldig trygg på at det både fungerer og at vi er i ferd med å skape noe virkelig stort.
Som butikksjef skal jeg ikke lengre pushe salg og skape en arbeidskultur hvor vi higer etter kortsiktige delmål. Jeg skal pushe bevisstgjøring, veiledning til et mer fornuftig klesvalg og tenke laaangt fram i tid i alle salgsprosesser som finner sted i butikken min. Ja, jeg selger deg gjerne dette plagget, men ikke kjøp det om du ikke trenger det. Og ikke kjøp det om du ikke genuint vil samarbeide med oss om å få plagget til å vare lengst mulig. Og aller helst skal plagget jeg selger deg erstatte mange andre kjøp du ellers ville ha gjort. Det er derfor dette blir så sjukt bra. Du kjøper færre og bedre plagg, samtidig som det går opp for deg at “less is more”. Om det innebærer at selskapene jeg jobbet for tidligere sliter, så er det helt topp spør du meg. Vi kan ikke fortsette å lure folk til å kjøpe ting de ikke trenger.
Jeg er definitivt ikke tilbake i samme klesbransje. Det blir ikke lett dette, for en oldschool kjøpmann, å selge på den riktige måten, men det føles riktigere enn noensinne å selge.
En gang i blant sender en av oss ansatte i Northern Playground, ut et brev som gir deg et ærlig blikk bak kulissene til selskapet. Vi mener at åpenhet er en vesentlig del av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Dette er brev #30. Les de andre brevene her.