Hjelper vi Facebook å ødelegge verden?
Meta (Facebook og Instagram) har fått mye makt og er en aktør som blir mer og mer giftig. Og vi hjelper dem daglig med å fylle opp gifttanken. La oss snakke om Meta-elefanten i rommet.
Skrevet av Pardis Molavi, Markedssjef
PÅ TIDE MED GAME OVER FOR METAS MAKTMISSBRUK?
Som selskap betaler vi millioner til Meta for annonsering hvert år. Vi hater det, og har lyst å slutte med det. Men realiteten er at vi, som mange andre, fortsatt er avhengige av dem – ikke bare for å nå ut til massene med annonsering, men også for å ha effektive kanaler til dialog, kommunikasjon og fellesskap med våre kunder. Å droppe Meta betyr å gi opp en rekkevidde på mellom en halv million og én million personer per måned, miste dialogen med titusenvis av følgere, og tape en veldig stor andel av trafikken til nettsiden vår. Det er lett å forestille seg hvilke konsekvenser dette vil ha for omsetningen, veksten og overlevelsen til et lite klesmerke med relativt lav kjennskap og begrensede ressurser.
Meta har fått enorm makt, og vi har lenge følt at det har gått for langt. Det har i mange år vært snakk om Metas algoritmer og deres makt over det innholdet vi blir eksponert for. Om det stemmer at de sensurerer informasjon om Palestina (som ble omtalt i NRK sin Oppdatert 11.nov), er dette dråpen som får begeret til å renne over for oss. Uansett side, bør ingen ha makten til å styre informasjon slik de gjør. Spesielt når det gjøres på innhold som forteller sannheten, men ikke på falske nyheter og farlig propaganda. Å slette innlegg bare fordi noen ikke liker dem, er et skremmende maktgrep – og å vite at vi indirekte støtter dette ved å bruke plattformen deres, føles både skammelig og smertefullt. Og dette er bare toppen av isfjellet: De betaler knapt skatt til Norge og andre land. Meta (og andre) jobber iherdig for å gjøre oss og barna våre avhengige av plattformene deres – og mye mer. Nok burde være nok.
SÅ HVA KAN VI GJØRE?
Vi tør ikke kutte båndene helt. Vi er feige. Vi har en lang liste med alternative kanaler og aktiviteter vi har hatt lyst til å teste ut, men faktum er at Meta har en genial plattform – den er enkel og intuitiv å bruke, lite tidkrevende å lage og tilpasse innhold til, enkel å kommunisere og engasjere i, og lar oss nå de aller fleste i landet vårt med relativt lite tid og penger investert. Alternativene er mer ressurskrevende, har lavere rekkevidde og er langt dyrere. Å boikotte Meta blir dermed altfor risikabelt for en liten aktør som oss. Vi vet også at de fleste som har prøvd, sakte har vendt tilbake til plattformen.
Spørsmålet er hvorfor et teknologiselskap som skal bidra til å gjøre fellesskap enklere for mennesker og bedrifter, skal kunne blande seg opp i politikk, utøve maktspill og sette seg over lover og retningslinjer i markedet? Og hva kan vi som brukere av plattformen gjøre for å utfordre denne makten? Hva kan vi kreve av politikerne våre for å stille krav til store virksomheter som Meta, som utnytter makten sin?
Hvordan kan vi og andre virksomheter bidra til å skape reell endring uten å bli kvalt av konsekvensene? Hvordan kan vi få ut budskapene våre og selge produktene våre uten å sende pengene til noen av verdens aller rikeste og mektigste?
HEV STEMMEN SAMMEN MED OSS
Nok er nok – vi trenger at flere hever stemmen og sier ifra. Hva er dine tanker og svar på disse spørsmålene? Del gjerne i kommentarfeltet på innlegget på LinkedIn , Facebook eller Instagram !
En gang i blant sender en av oss ansatte i Northern Playground, ut et brev som gir deg et ærlig blikk bak kulissene til selskapet. Vi mener at åpenhet er en vesentlig del av å være en ansvarlig samfunnsaktør. Dette er brev #32. Les de andre brevene her.