I november 2021 ble vi tildelt Årets miljøbedrift under Miljøpsykologikonferansen på Lillehammer. Les juryens begrunnelse under bildet.
Det er både stas og ikke minst spennende at juryen tar frem en aktør som ikke driver med teknologisk produktinnovasjon, men hvor innovasjonen ligger i hvordan en vare blir solgt. Vi produserer og selger varer som alle andre, men særlig salgsbiten gjør vi på en veldig annerledes måte. Det har vært skummelt å ta de grepene vi har gjort. Vi ante tross alt ikke hva som ville skje da vi gikk ut med gratis reparasjon, da vi inviterte kundene til å designe produktene våre eller da vi ba kundene om å kjøpe mindre klær. Det blir tydeligere og tydeligere at dette har vært den rette veien å gå, og denne prisen er med på å gi oss denne tryggheten.
Takk til priskomitéen, Miljøpsykologikonferansen og alle dere som heier på oss og som gir oss tryggheten vi trenger til å fortsette med å gå våre egne veier.
JURYENS BEGRUNNELSE
Northern Playground skiller seg ut i sin bransje, samt blant nominasjonene, på grunnleggende og gjennomgående miljøkultur, enestående miljøgevinst og vågal innovasjon.
Innen miljøkultur trekker vi frem at bedriften har bygget varemerke så vel som kultur på å tørre å snakke om problemene i klesbransjen.
Spesielt har bedriften og dens ledelse vist særskilt vilje til å snakke om det virkelige problemet; konsum.
I en patagonisk ånd har det lenge vært varemerker som har forsøkt seg på ulike “don't buy this shirt”-strategier, men ved at man faktisk i Northern Playground gir livstidsservice sørger for å legge handling bak ord.
Livstidsservice betyr at NP enten lærer deg å reparere dine NP-plagg og sender deg nødvendig utstyr, eller at de reparerer dine NP-plagg gratis hele livet, eller at de til slutt tar i mot utslitte plagg og sørger for at de blir resirkulert og gitt nytt liv. Ved å kommunisere til og aktivere sine kunder på denne måten sprer de også sin iboende miljøkultur ut i det norske markedet, og forhåpentligvis i bransjen.
Jo Egil Tobiassen, leder og grunnlegger, er også standhaftig, og har år etter år bedt om å få betale en skatt som reflekterer skaden han og hans bransje påfører miljø og klima. Ved dette går han også politisk til verks, og forsøker å endre rammebetingelsene for konsumdrevet inntekt i Norge. Dermed begrenses ikke prioriteringen på miljøkultur til bedriftens egne avgjørelser, den spres også i næringslivet.
Innen miljøgevinst er materialvalg, produksjonsmetoder, og produksjonsland nevneverdige. Også fokuset på å aldri ha rabatter, aldri overprodusere, jobbe uten mellomledd, og ta en reflektert pris for sine varer.
Men det som er utslagsgivende er avskjæringen fra motebildet gjennom et bestandig fokus på tidløst og multifunksjonelt design - gjennom å tenke grunnleggende igjennom påvirkningen på livssyklusen for produktet, fremfor kun produksjonen, er NP en av få merkevarer i Norge som går foran for å nå visjonen om å redusere verdens klesforbruk.
Innen innovasjon kunne vi ha trukket frem multifunksjonsevnen i produktet – men denne prisen fokuserer på bedrift like mye som produkt, og derfor mener vi det er viktig å vise til endringsviljen bedriften har vist over tid.
NP har utviklet en ny forretningsmodell, hvor innovasjonen ikke primært ligger i produktutvikling eller produksjonsprosesser, men i måten de forholder seg til kundene på. Under slagordet «Buy less. Play more.» ønsker de nå å ikke finnes utelukkende som et klesmerke, og utfordrer den eksisterende bedriftsmodellen, og dermed tekstilbransjen. Ved å gå fra planlagt foreldelse til planlagt forlengelse, endevender de dagens forståelse av markedet. Fra nominasjonsteksten trekker vi frem følgende fra grunnlegger Jo Egil:
«Vår opplevelse av klesbransjen er at «alle» gjør grep innen produksjon eller produkt, men fortsetter å pushe ut volum. I mange tilfeller legitimeres økt konsum av bærekraftsinnovasjonen. Litt subjektivt ligger det også en del innovasjon i selve kommunikasjonen (hvor vi veldig tydelig sier at det ikke finnes bærekraftige klær)»
Spesifisering i henhold til denne prisen:
Fra de i juryen som er eksperter innen faget miljøpsykologi blir det spesielt trukket frem hva som er ansett mest effektivt for å skape endringer i befolkningsatferd. Noe av det forskningen viser, som underbygger strategien til NP, er tiltak som retter seg mot sosial modellering (særlig deskriptive normer), målsetting, kognitiv dissonans, påminnelser, å gjøre ting lettere for å drive bærekraftig konsum og tilbakemeldinger på forbruk. Den type intervensjon som kan trekkes frem spesielt for NP er deres forsøk på å la holdninger og kultur spre seg fra subkultur til majoritet gjennom ambassadører, uttalte forbilder og tydelig bærekraftskommunikasjon. Det påpekes som viktig at noen går foran med egen miljøkultur for å kunne ha spredningspotensial og skape endringer i befolkningsadferd (i hht. dynamic social impact theory) og her mener Juryen at NP skiller seg ut fra øvrige nominerte.
Juryen trekker frem Northern Playgrounds særskilte vilje til å snakke om det virkelige problemet; nemlig konsum. Og fremhever vågal innovasjonsevne for viljen til å endre bedriftsmodell ved å legge handling bak ord.
Foto: Piil Event (@piil_event)