GÅ BANANAS
BAKGRUNNEN
Vi har lenge fundert på dette ønsket og kommet fram til at; ja, vi ønsker å lage dette produktet, men vi skal passe på at det ikke bare blir enda en t-skjorte i bomull på markedet. Derfor lanserer vi nå The Banana T-shirt – en t-skjorte laget av restprodukter fra banandyrkingen i India. Materialet består av 60% banan "agri-waste" og 40% økologisk bomull. Begge er slitesterke naturmaterialer, sydd sammen til en ledig og bevegelig passform med god lengde på ermene og en litt smalere halsåpning (sammenlignet med våre t-skjorter i ull og silke).
ALLERGIVENNLIG
Bananfibrene har mange likheter med bomullsfibrene:
- De er myke
- Absorberende
- Nedbrytbare
- Allergivennlige
Men bananfibrene skiller seg fra bomull i dyrkingen:
- Ingen innvirkning på klimaet
- Bruker 60% mer av hver plante til produksjon
- Trenger lite vann
- Ingen gjødsel
- Ingen kjemikalier for å vokse
- Ingen kjemikalier i produksjonsprosessen
MATERIALE
Innovasjon assosieres ofte med teknologi som løfter elektronikk og det digitale til nye høyder. Produksjonen av denne t-skjorten er innovasjon som ikke bare er imponerende, men som også er med på å dra tekstilindustrien inn på et bedre spor. T-skjorten er laget av 60% banana agri-waste og 40% økologisk bomull. "Agri-waste" er restprodukter fra banandyrking (bladene til treet) som tradisjonelt blir brent i det bananene er høstet. PYRATEX® har funnet en måte å gjøre om fibrene til tekstilfibre i stedet og sparer dermed kloden for CO2-utslipp gjennom brenning.
OM PYRATEX®
PYRATEX® ble grunnlagt i 2014, med et mål om å erstatte syntetiske tekstiler med naturlige og resirkulerte alternativer. Det startet som et Forsknings og utviklingsprosjekt ved å samarbeide med ulike europeiske tekstilinstitusjoner med tanke på å utvikle biobaserte stoffer som skulle gi bedre ytelse og opplevelse for brukeren. Etter fire år med forskning og utvikling kunne de lage de første PYRATEX®-materialene og etablere en europeisk næringskjede for produksjon av disse materialene. Deretter startet de sitt første samarbeid med merkevarer.