La oss få presentere et nytt innslag i kampen mot overforbruk – en egen reparasjonstråd sydd inn i hvert av våre ull og silke-plagg. I den forbindelse deler vi en (helt ekte ;)) samtale med en stressa og skeptisk kunde:
Kunde: –Okay, dette er litt flaut, men jeg la t-skjorta mi fra NP i sekken sammen med en åpna pølsepakke. Bikkja mi (som elsker grillpølser) fikk tak i skjorta i et uoppmerksomt øyeblikk, og nå er det en flenge over magen (på skjorta). Kan dere hjelpe??!?
NP Support: –Oisann! Vi har forståelse både for at hunder liker grillpølser, og at uhell kan skje. Dette har vi tro på at du klarer å reparere helt på egenhånd. Har du en synål liggende?
Kunde: –Det burde jeg ha! Ellers kan jeg tråle nabolaget, eller låne av mamma.
NP Support: –Flott! Sjekk nederst på høyre side av t-skjorta. Der finner du en liten lomme med en tråd i skjortas farge. Klipp av hempen tråden er hengt opp i, og simsalabim -om et par minutter er skjorta så god som ny 😊.
Kunde: –Tror dere seriøst at jeg kan SY?? Jeg fikk strykkarakter på gryteklutene jeg strikka i håndverkstimen!!
NP Support: –Ingen fare – da kan du nå lære deg en ny ferdighet! Se denne korte instruksjonsvideoen, så får du all informasjonen du trenger til å reparere små hull med kun nål og tråd
Kunde: –Okay, challenge accepted! Men skulle ikke skjorten kanskje tålt litt mer enn dette?? Han (bikkja) har ikke så skarpe tenner.
NP Support: –Tro det eller ei, men vi forventer og håper at klærne våre skal bli ødelagt med tiden. De er tross alt lagd for å brukes. I tillegg er t-skjorten din lagd av tynn ull og silke. Selv om de har fantastiske egenskaper, tåler de ikke all verdens påkjenninger. Dermed er det desto viktigere å gjøre det så enkelt som mulig å reparere plaggene våre».
Kunde: –Det hadde jo vært enklere å bare kjøpe en ny t-skjorte, eller??.
NP Support: –For å være bærekraftige mener vi at man må kjøpe kvalitet, og bruke lenge – Buy less, Play more! Og man trenger ikke kjøpe nytt selv om noe blir ødelagt eller slitt. Derfor har vi nå helt fra designfasen tilrettelagt for reparasjon rifter og hull fra kratt, tornebusker, eller sultne hunder.
Kunde: –Så dere forventer at kundene deres til slutt vandrer rundt med klær fulle av igjensydde hull og lapper???
NP Support: –Faktisk, ja! Vi tilbyr som sagt én gratis reparasjon – men målet er at plaggene skal bli reparert flere enn en gang. Og hvis den begynner å bli for hullete til å gå på date eller fest med – bruk den uansett! Den er superfunksjonell under skijakka eller dress-skjorta.
Kunde: –Greit, greit – jeg skjønner dere har tenkt nøye gjennom dette. Men tilbake til denne tråden dere nå syr inn i alle plaggene – skal jeg som kunde betale ekstra fordi dere forventer at kjøperne er en gjeng med kløner som ødelegger klærne sine??
NP Support: –Nei – den kostnaden tar vi. Siden du kjøper produktet uten mellomledd, har vi råd til å inkludere slike detaljer. Spesielt når det går hånd i hånd med vår filosofi for design og bærekraft; at klærne våre skal funke til alt, leve lenge, og være mulige å reparere 😊.
Kunde: –Men nok om bærekraft – nå må jeg stikke hvis jeg skal rekke å lære meg å sy. Ønsk meg lykke til!
NP Support: –Dette fikser du – og god tur!.
PS: Vi i Northern Playground har tenkt lenge og nøye på om vi skal inkludere reparasjonstråden eller ikke. Å sy den inn i hvert plagg betyr ekstra materialer og arbeid, og om den ikke blir brukt, er det altså bortkastet ressursbruk. Det vil vi selvfølgelig unngå. Derfor håper vi å kunne påvirke folk til å virkelig bruke innholdet i posen; at vi lærer å ta vare på produktene våre, og at et hull eller en rift ikke betyr at plagget er ødelagt. I tillegg får du kjenne på gleden og selvtilliten av å kunne reparere ting helt selv. Kanskje kan det også smitte over på andre ting i livet!