10-årsjubileum!
Nå i september er Northern Playground 10 år gamle. Vi lever, vi vokser og vi elsker det! Men shit, alt er snudd på hodet. Jeg tror det eneste som gjenstår fra kjøkkenbordet til medgründer Magnus på Carl Berner, er navnet Northern Playground.
Skrevet av Jo Egil Tobiassen, CEO & gründer
Rask suksess
Det er vanskelig å huske hva vi drømte om da vi starta opp. Å bli et stort klesmerke var det nok ikke. Helt ærlig så tror jeg motivasjonen var å få en rask suksess internasjonalt med oppfinnelsene Ziplongs® og Zipbra™, og bruke erfaringen til å starte noe nytt. Noe som virkelig kunne endre verden. Men først altså selge masse Zipwear™. For hvor vanskelig kunne det være å selge noe så smart?
Ganske vanskelig faktisk. Særlig i utlandet. Vi var i hyllene i de kule butikkene i Alpene og USA, men ble som regel liggende i hyllene. Og like viktig: I starten hadde vi et romantisk forhold til det vi holdt på med: Bruke ull og resirkulert polyester til å lage produkter som gjør livet ute bedre. Er ikke det ganske bra? Det er vel tross alt de andre som ødelegger verden?
Åpenbaringen
Når man leser litt for mange bøker og snakker med litt for mange forskere, blir man jo faktisk klokere. Skriften på veggen ble tydelig: Vi og var en destruktiv faktor. På mange måter var vi kjernen i hvorfor vi ødelegger kloden. For uansett hvordan man lager klær er fotavtrykket negativt, og vi levde av å selge enda en longs til de som hadde fem longs i skapet fra før. Det var ingenting romantisk ved det.
De første fem årene til NP handlet om dette. Vi brukte ca. 10 MNOK i offentlige og private midler på å internasjonalisere Zipwear™. Vi så på suksesser som Db (Douchebags) og Norrøna, og tenkte vi kunne gjøre det samme med tilsvarende forretningsmodellen. Det er mange grunner til at vi ikke fikk til det. En av dem er motivasjon. Når man mer og mer ser på seg selv som en destruktiv kraft, så blir man ikke Supermann. På et tidspunkt ble det tydelig for meg det andre selskaper ikke vil snakke høyt om: Teknologi redder oss ikke alene og vi kommer ingen vei uten å redusere forbruk. Og neste tanke: Tenk så rått om vi kan finne opp en modell hvor det er mulig å tjene penger på at forbruket går ned!
NORTHERN PLAYGROUND 2.0
I 2019 startet Marita Sollien i selskapet og vi begynte å skisse på NP 2.0. Vi burde kanskje ha starta et nytt selskap, men føkk it, på godt og vondt kjørte vi videre med samme AS. Vinteren 2020 hadde vi planen klar. Vi skulle ut av alle de 100 butikkene vi var i, selge direkte til kunden, starte med gratis reparasjon, motivere på alle kunstens regler til å bruke lenge, og jobbe mot myndighetene for å endre rammebetingelser så slow fashion kan vinne over fast. For å nevne noe. Og vi skulle bruke mange år på å gjøre endringene.
PLUTSELIG ER DET KULT
Da Covid kom, gjorde vi endringene på to uker. Det var fullstendig låko og vi forventet vel egentlig å gå konk. Det gjorde vi ikke. Så absolutt ikke. Faktisk har vi vokst veldig siden (samtidig som vi gikk ut av alle butikkene!). Og kanskje kulest: Kundene våre rapporterer at de forbruker mindre på grunn av oss.
Så her er vi på ti årsdagen. Vi er en veldig motivert og veldig kompetent gjeng på omtrent 10 personer som prøver og feiler hver dag. I ryggen har vi 700 fantastiske eiere som gir oss fritt spillerom. Det er kanskje litt ensomt at det ikke er andre selskaper som tenker som oss, men vi elsker å være rebellen. Nå prøver vi ikke å kopiere noen andre. For plutselig snur strømmen. Plutselig er det kult å bruke produkter lenge. Kult å gi f i årets farge. Kult å reparere. Kult å betale rettferdig pris så alle i verdikjeden kan leve anstendige liv. Kult med kortreist. Kult med selskaper som har en aktiv stemme. Kult med åpenhet og at noen sier den ubehagelige sannheten.
Og da er vi klare!
MOTSTRØMS
Enn så lenge svømmer vi motstrøms. Det er gøy og det er slitsomt. Vil du ha et eksempel? Noen skjønner ikke at det er verdt det å pusse opp ny butikk bare med gjenbruk. Det tar tre ganger så lang tid og vi sliter oss ut. Burde ikke vi bruke tid på å selge klær lissom? Men vi digger at vi tar den omveien og vi vet at du også digger det. Da er det kanskje verdt det?
Men det er lettere sagt enn gjort å svømme mot strømmen. Svømmeteknikken er ikke alltid på topp og vi treffer spisse steiner. I denne jubileumsmåneden må vi kombinere at vi åpner ny butikk og microfabrikk i Oslo, med at vi har rabatt på bestselgerne våre. Det siste er jo ikke vår greie og egentlig litt flaut skal jeg være ærlig.
Champagne og villbringebær
Men vi er ingen miljøorganisasjon. Vi er hard core business og må forholde oss til ekte bankkontoer som går tomme. Og det er jo nettopp det kommersielle som gjør dette så spennende. Hvis vi har suksess med en lønnsom og skalerbar forretningsmodell som beviselig reduserer forbruk, vel da kommer vi til å inspirere 1000-vis av andre selskaper og samtidig gjøre en reell forskjell.
Da skal jeg kjøpe et tog, male det fullt av sjørøverflagg, fylle det med champagne og villbringebær og ta med alle som vil på ski i Chamonix.
Gi oss bare 10 år til.
Blir du med?