VÅRE PRODUKTER
Endre konsumet med våre produkter.
Det finnes ikke miljøvennlige tekstiler. Hele bransjen snakker om "bærekraftig tekstilproduksjon". Det finnes ikke. Punktum. Uansett hvilket fiber klærne dine er laget av, har de en betydelig negativ miljøeffekt. Ikke tro noe annet.
Så hva skal man gjøre? Vel, for å si det som det er: Du må kjøpe færre klær. Første steg er å kjøpe kvalitetsprodukter og bruke dem til de er helt oppbrukt. Du har et ansvar og selvsagt har vi et stort ansvar. Dette er noe av det vi i Northern Playground gjør i dag:
Vi vil at du skal bruke klærne våre i mange år. For å gjøre dette mulig, tilbyr vi hjelp og veiledning gjennom tre steg: vedlikehold, reparasjon og nytt liv. Vi stiller med alt du trenger for å ta vare på plagget ditt og lærer deg hvordan du reparerer det. Tjenesten inkluderer også 1-2 reparasjoner på huset, avhengig av produktet ditt.
Vi har snudd opp ned på klesindustriens tradisjonelle forretningsmodell. Det innebærer blant annet ingen rabatter, ingen overproduksjon og ingen mellomledd.
Vi utvikler alle våre plagg etter strenge designkrav som vektlegger varighet og multifunksjonalitet. Les om designfilosofien vår under.
En del av modellen vår er å inkludere deg og andre i produktutvikling. Sammen kan vi sørge for at vi kun produserer produkter som vil bli brukt og elsket i mange år. Se hvilke produkter du kan være med og designe.
Vi jobber politisk for at miljøet skal få en sterkere plass i næringslivet. Vi jobber blant annet opp mot regjeringen for å få innført en miljøskatt. Vi mener også at næringslivet må ta et sterkere samfunnsansvar og bruker vår posisjon til å fronte det så godt vi kan. Se eksempler under.
For hvert salg i nettbutikken setter vi av 15 NOK til en selvpålagt miljøskatt. Denne skatten går til å redde og reparere klær. Slik kommer vi enda nærmere visjonen vår om å redusere verdens klesforbruk.
"Fast fashion" er klimaet og miljøets verste fiende. Vi driver ikke med kolleksjonsbasert klesutvikling, og utvikler heller klær som har et tidløst design og kan vare lenge.
Vi er åpne, ærlige og gjør det andre selskaper ikke tør: Vi sier det som det er. Det finnes ikke bærekraftige klær. Det eneste tiltaket som virkelig gjør en stor forskjell er om vi kjøper mindre. Dette repeterer vi så ofte som mulig og kommer til å fortsette med det så lenge vi eksisterer. Med andre ord bruker vi mye tid og ressurser på å få deg til å tenke annerledes rundt forbruk. Se noen eksempler under.
Salgskampanjer er på mange måter hovedårsaken til overforbruk. Det er umulig å snakke om bærekraft samtidig som man gir rabatter. Les om rabattfilosofien vår her og her.
Vi designer heller ikke for lavest mulig pris. Vi setter kvalitet først slik at du kan bruke klærne våre lenge og dermed eie mindre. Det koster, men samtidig vet vi at dyr, mennesker og planter i verdikjeden har det bra, og vi trenger ikke å produsere kloden i hjel for å lykkes med modellen vår.
I 2022 brukte vi for første gang miljøskatten på å sette opp en reparasjon- og vedlikeholdsfestival. Sammen med noen utvalgte aktører gjennomførte vi fire dager med vedlikehold og reparasjon av klær, sykler, kniver, sko og mer. Planen er å gjøre festivalen til en tradisjon som blir større og større for hvert år. Les mer under.
Vi regner ut utslippet av produksjonen vår. Ikke for å skryte av lave tall, men for å synliggjøre at hvert plagg har et negativt avtrykk. Les mer under.
Vi produserer noen produkter lokalt på Tøyen i Oslo. Les mer om viktigheten av lokalproduksjon.
Vi har en hel kolleksjon i 72% økologisk ull og 28% silke. Ulla er selvsagt mulesingfri og fri for Superwash. Les om hvorfor vi bruker økologisk ull her.
Vi satser på ull fordi det er et naturmateriale, kan brukes veldig lenge uten å vaskes og passer med vår designfilosofi. Med ull er det mye enklere å eie én t-skjorte i stedet for fem.
Vi må fly mindre og mindre. Det vil vi ta ansvar for. Samtidig mener vi at reising muliggjør leking og fører til gode relasjoner. Tog løser mye. Les mer under.
Alle ansatte tar også sin egen miljøpåvirkning seriøst, og vi både diskuterer og anerkjenner avtrykket vårt som privatpersoner. Eksempelvis er det ingen ansatte som kjører bil til jobb og vi er enige om å spise kjøttfrie lunsjer. Les mer om hvordan vi jobber med miljøkultur under.
Vi jobber hele tiden med å utvikle selskapet til å bli så bærekraftig som mulig. Til nå har vi vært innom både papp- og papiremballasje på våre produkter. De er fine å se på og oppleves som "bærekraftige" når man mottar produktene sine. Dessuten passer de fint inn sammen med plaggene våre som er laget i naturmaterialer. Disse emballasjene har derimot noen svakheter på beskyttelse, holdbarhet og fotavtrykket fra produksjonen er ikke så positiv som man skulle tro.
Derfor har vi nå gått over til plastposer for å beskytte store deler av sortimentet vårt. Hvorfor? Argumentene for og i mot er mange, men plast er overlegen når det kommer til plassutnyttelse, holdbarhet og gjenbruk. Nordmenn generelt er veldig flinke til å gjenvinne plast og hvis plastposene fra oss blir resirkulert riktig, vil plasten kunne brukes om og om igjen.
Det som er sikkert, er at vi alle må kjempe for en oljefri fremtid. Vi er nå partnere i et emballasjeprosjekt i regi av bransjeorganisasjonen NF&TA, som skal forske på den beste løsningen. La oss håpe at vi finner noe bra! Håpet må være å lage systemer der vi gjenbruker (ikke resirkulerer) emballasjen. Inntil da - kast plasten i plastavfallet eller bruk den til noe annet fornuftig!
Diskusjonene rundt emballasjen vår har vært et sårt tema på kontoret. Les om dilemmane og tematikken i Behind The Seams, skrevet aV Adrian.
Hovedprodusenten vår er Utenos i Litauen. Utenos tar miljø på alvor, og er den eneste produsenten i verden som etterkommer alle Greenpeace sine miljøstandarder.
Vi tror på at ærlighet og åpenhet varer lengst. For eksempel gir vi våre kunder et ærlig innblikk i våre utfordringer noen ganger i året. Les våre "behind the seams".
Vi er åpne om hvor alle produktene våre produseres, hvor materialene kommer fra og mer i vår fullstendige leverandøroversikten her (oppdateres jevnlig).
Endre konsumet med våre produkter.
Northern Playgrounds community har som mål å redusere klesforbruket gjennom samarbeid. Bli med for å designe nye produkter, dele ideer, teste prototyper og hjelpe oss med å forbedre selskapet vårt som er dedikert til bærekraft.
Meld deg på Northern Playgrounds nyhetsbrev for innsikt i bærekraft, vedlikeholdstips, kurs og arrangementer, produktnyheter, og usminkede historier fra innsiden. Bli en del av vårt fellesskap og få med deg alt det spennende vi gjør, inkludert våre "play more"-turer.
Bli medeier i Northern Playground og invester i et selskap dedikert til bærekraft. Ved å kjøpe aksjer får du muligheten til å påvirke utviklingen av våre miljøvennlige produkter og løsninger. Bli en del av vårt fellesskap og bidra til en grønnere fremtid.