OM OSS
En rask introduksjon til hvem vi er, hvordan vi kom til, og hvor vi skal!
... TO SVETTE VENNER OG ET YOUTUBE-KURS I SYING I 2011
Vi syntes ikke klærne vi hadde var smarte nok så vi sydde noe som fungerte bedre til leking i den norske lekegrinda.
Tanken var ikke å starte noe selskap. Vi ville bare løse problemer rundt svett og kaldt undertøy for oss selv. Da kompisene våre så hvordan vi kunne zippe av og på når vi var for varme eller kalde, ble de sjuke av missunnelse. Vi forsto at vi kanskje måtte lage flere produkter enn bare til oss selv.
Etter en morsom og fruktbar seanse på God Morgen Norge hvor verden oppdaget Ziplongs®, tok vi i 2014 virkelig sats.
En av oss sa opp jobben, vi fikk med 4 investorer som gikk inn med 50.000 hver og vi startet selskapet Northern Playground AS.
Det lille selskapet vokste for hvert år. Vi vant priser og innovasjonene Ziplongs®, Zipbody™, og Zipbra™ ble solgt i butikker over hele verden. Det gikk ganske bra selv om det var knallhardt. Men underveis i denne reisen forsto vi at vi var blitt en del av et stort problem: tekstilbransjen.
Lenge fortsatte vi å gå løs på det ved å produsere så ansvarlig og bærekraftig som mulig. Påvirket av bransjen, trodde vi at vi kunne gjøre en forskjell med resirkulerte tekstiler, økologiske tekstiler og andre tiltak ved bruk av de "riktige" tekstilene og produksjonsmetodene. Heldigvis oppdaget vi hvor grunnleggende feil det var.
Den første a-ha opplevelsen var å innse at i et gjennomsnittlig klesplagg utgjør fiberproduksjonen under 20% av utslippene. Farging og etterbehandling utgjør omtrent dobbelt så mye. Med andre ord: Med tanke på klimagassutslipp spiller det nesten ikke noe rolle hvilke fiber et produkt er laget av.
Det var starten på en lengre reise hvor vi endelig forsto essensen: Det finnes ikke bærekraftig klesproduksjon. Ingen er i nærheten engang. Det eneste som monner er å redusere volum.
Det var en skummel erkjennelse for et selskap som lever av å selge klær. I 2018 hoppet vi inn i et annet skummelt prosjekt: Vi begynte å produsere klær sammen med kvinnenettverket Kulmis på Tøyen. Det gikk utrolig nok veldig bra. Ikke minst ga det oss selvtillit til å gjøre enda mer som utfordrer bransjen. Det ga oss også innsikt i hvordan kundene våre gjerne betaler mer så lenge produktet er med å gjøre en positiv forskjell.
I 2020 lanserte vi "Northern Playground 2.0". Tanken var å bruke to år på å gjøre endringene. Da Covid slo inn, bestemte vi oss for å gjøre endringene på to uker. Ny forretningsmodell, ny plan, nytt team, ny visjon. Det var brutalt og veldig gøy.
En gang var det glidelåser som var bærebjelken i selskapet. Nå er sammfunnsoppdraget et helt annet, men Zipwear™ er fortsatt med oss og de opprinnelige oppfinnelsene er gode symboler på det vi skal fortsette med fremover: Utfordre konvensjoner i en gammeldags og skitten bransje.
En rask introduksjon til hvem vi er, hvordan vi kom til, og hvor vi skal!
Les om utfordringene med dagens klesindustri. Vi ønsker å adressere problemer som overforbruk, miljøpåvirkning og dårlig kvalitet.
Vårt oppdrag er å minske forbruket av klær. Samtidig lever vi av å selge klær. Det er et åpenbart paradoks, men vår forretningsmodell gjør det mulig.
Vi har kommet et stykke på vei, men har samtidig såvidt begynt. Les om hvilke områder vi ønsker å bli enda råere på de neste årene.