OM OSS
problemet
løsningen
veien videre
miljø
butikk
EN RASK INTRODUKSJON
Northern Playground er et norsk klesmerke. Vi eksisterer fordi vi elsker å utfordre. Det startet i 2014 da vi på kjøkkenbenken fant opp tre unike produkter som vi mente var bedre til leking i nordlige lekegrinda. Etter noen år med produksjon og salg av disse smarte produktene, forsto vi hvilke problemer vi og bransjen skapte. Da la vi om hele driften.
Det vi forsto var at klesmerker er eksperter på å få oss til å kjøpe mer og mer klær vi ikke trenger. Konsekvensen er et absurd overforbruk med slavelignende tilstander på verdens fabrikker og en klode som ikke tåler mer. "Svaret" fra bransjen har vært å produsere mer "bærekraftig". Og helt ærlig, vi trodde også at det var løsningen en gang. Men det alle i denne bransjen vet innerst inne, er at det er forbruket og volumet som er roten til problemene. Alt annet blir tåkelegging og grønnvasking.
Så i 2019 spurte vi oss selv:
Kan vi gå i en helt egen retning og tenkte helt motsatt?
Kan vi få folk til å bruke klærne sine så lenge som mulig?
Hvordan kan vi i så fall tjene penger på å redusere forbruk?
Hvordan skal vi designe produkter som blir likt og brukt i mange år?
Hvordan markedsføre så vi inspirerer til endring?
Hvordan bidra til at samfunnet som helhet støtter opp om lang bruk, i stedet for bruk og kast?
Det er det Northern Playground handler om.
Vi har laget oppskriften som svarer på disse vanskelig spørsmålene. Selvsagt er det vanskelig å gjøre det motsatte av alle andre og selvsagt gjør vi feil, men vi elsker å svømme mot strømmen og lover å utfordre både oss og denne ræva bransjen i all fremtid.
Kult om du lar deg utfordre du og! Bruk klærne dine så lenge du kan, reparer dem hvis mulig, kjøp lokalproduksjon, kjøp kvalitet og ikke la deg lure til å tro at det er viktig å følge moten.
Eventuelt gå naken 😊
VÅR «OPPSKRIFT»
Vi startet med å selge gjennom butikker i hele verden hvor det meste handlet om lavest mulig pris, lav produksjonskost og høyest mulig volum (som bransjen for øvrig). Nå handler det om det motsatte: Selge direkte til deg med rettferdig pris og bygge inn alt vi kan i design, produksjon og tjenester sånn at du får lyst å bruke et produkt kjempelenge. Les mer om modellen under.
VÅRT MÅL
Samfunnsoppdraget, eller misjonen vår, er å få deg til å elske og bruke produktene dine superlenge. Mer konkret vil vi at våre kunder endrer vaner og bruker klærne sine dobbelt så lenge. Minst. Hvis alle gjør det, vil fotavtrykket fra klær halveres. Samtidig skal vi bli et stort selskap som beviser at en "less is more-forretningsmodell» både er økonomisk attraktiv og en radikal forbedring for mennesker og planten.
HVORFOR NAVNET NORTHERN PLAYGROUND?
Northern Playground er lekegrinda hvor alt starta: Norske fjell, skoger og hav. Det er der vi fant og fortsatt finner inspirasjon. Det er også en plass som minner oss om hvor sårbar naturen er og hvor viktig det er å ta vare på den.
HVEM JOBBER I NORTHERN PLAYGROUND?
Vi er en liten gjeng som ikke har bakgrunn fra klesbransjen. Vi har holdt på med mye annet og er derfor gode på å utfordre sannheter. Og det må vi, for denne bransjen suger og er overmoden for nye idéer.
Vi er vanlige mennesker som ikke har OL-gull i noe som helst. Det er heller ingen av oss som har tusenvis av følgere på Instagram. Våre konsepter er sterke nok i seg selv og trenger ingen sliten kjendis for å overbevise deg.
Selskapet vårt er eid av gründerne, ansatte og kunder. Til sammen er vi over 700 eiere hvor 8 er gründere/ansatte og resten er kunder. Det er vi stolte av!
NORTHERN PLAYGROUND I MEDIA
Shifter podcast: En paradoksal forretningsmodell
Stavrum & Eikeland podcast: Norsk gründersuksess – tilbyr evigvarende klær
E24: Klesgründeren som vil at du skal kjøpe mindre, vil vokse mer
Harvest magazine: Med bestemors strikkegenser som modell
DN: Klesprodusenten Northern Playground krever miljøskatt på klær
D2: Denne jakken er ment å vare i 100 år
Tekstilforum: Northern Playground årets miljøbedrift 2021
DN: Tøyprodusent fikk dårlig klimasamvittighet – ber Siv Jensen om mer skatt
Harvest magazine: Made in Tøyen