LØSNINGEN
Det tok ikke mange år etter at Northern Playground var startet før vi innså at vi var blitt en del av en veldig skitten bransje. Enten måtte vi legge om driften radikalt eller legge ned. Vi valgte det første og bestemte oss for å ta noen grep som virkelig betyr noe.
Interessen for vaneendring er større enn noen gang. Timingen for å få vår visjon ut til de store massene er derfor veldig god. Vi har også et solid fortrinn; vi er allerede langt foran bransjen på å skape reell bærekraft.
HVA VET VI?
80% ønsker flere produkter som kan repareres.
60% vil kjøpe mindre og bruke det de har lenger.
45% hadde byttet ut sitt favorittmerke for et mer bærekraftig alternativ.
90% vet ikke hvordan de skal velge bærekraftige klær.
(Kantar Global Sustainability index 2022), (Opinion Forbruker og Bærekraft 2022)
Vårt oppdrag er å minske forbruket av klær. Samtidig lever vi av å selge klær. Det er et åpenbart paradoks, men vår forretningsmodell gjør det mulig.
REDUSERE FORBRUKET
Den eneste virkelig bærekraftige løsningen i klesindustrien å konsumere, og dermed produsere, mindre. Vi har flere tiltak for å redusere forbruk:
· Community: Vi gir kundene tilhørighet til plaggene ved at de bistår i designprosessen og beslutter om produkter fortjener å sendes videre til produksjon.
· Rettferdig pris: Vi fokuserer ikke på lavest mulig pris når vi designer våre klær, men fokuserer heller på å skape det best mulige plagget. Dette gir også økonomisk spillerom til god dyrevelferd, arbeidsvilkår og miljøtiltak.
· Klassisk design: Med rene design og klassiske farger kan du bruke våre plagg til alle anledninger, og slippe å kjøpe ulike plagg til ulike aktiviteter.
· Use More +: Alle plagg fra Northern Playground selges med Use More +. Det betyr at vi forlenger levetiden til plaggene ved å hjelpe kundene våre med vedlikehold og reparasjon, så lenge som mulig.
· Ingen kolleksjoner: Du kommer stort sett alltid til å se de samme plaggene i vårt sortiment. Vi kommer altså aldri fortelle deg at det er på tide å bytte ut fjorårets t-skjorte med en ny.
Volumreduksjon gir radikalt mindre avtrykk:
REDUSERE ØKONOMISK SLØSING
Tekstilindustrien er avhengig av å pushe et enormt volum for å tjene penger. Dette skyldes rabatter, overproduksjon, dyre mellomledd og dyr markedsføring for å få opp forbruket. Vi gjør det stikk motsatte.
Ved å fjerne økonomisk sløsing skaper vi vesentlig bedre marginer:
SAMFUNNSANSVAR
I tillegg til vår visjon om å redusere forbruk, ønsker vi å være en positiv faktor i samfunnet på flere områder:
- Politisk påvirkning: Vi jobber politisk for at miljøet skal få en sterkere plass i næringslivet
- Selvpålagt miljøskatt: For hvert salg i nettbutikken setter vi av 15 NOK til en selvpålagt skatt som går til å redde og reparere klær fra andre merker.
- Produksjon i Europa: Mesteparten av klærne våre produseres hos Utenos i Litauen, som er den første produsenten i verden til å etterkomme alle Greenpeace sine miljøstandarder
- Lokalproduksjon: Vi produserer noen produkter i Norge, og ser hele tiden etter nye muligheter for lokalproduksjon. Filmen under om Made in Tøyen-konseptet viser visjonen bak lokalproduksjon.
- Personlig påvirkning: Alle ansatte tar også deres personlige miljøpåvirkning seriøst. Eksempelvis er det ingen ansatte som kjører bil til jobb og vi er enige om å spise kjøttfrie lunsjer
- Emballasje: Vi jobber kontinuerlig med å finne den beste løsningen til å beskytte og frakte varene våre, samtidig som vi ivaretar miljøet. I dag bruker vi plastikkemballasje av 70% resirkulert plast og 30 % "jomfruplast". Vi kommer alltid til å velge den emballasjen som har en reell betydning på fotavtrykket i stedet for å bruke materialer som har en opplevd bærekraft hos kundene. Vi er for tiden med i et prosjekt anført av NF&TA som har som mål å finne den beste løsningen på pakning for norske merkevarer.
- Økt margin per plagg gir også økonomisk spillerom for bedre dyrevelferd, bedre arbeidsvilkår og strengere miljøkrav i hele næringskjeden